Thursday, June 11, 2009

Lars Leijonborg lämnar regeringen

Lars Leijonborg har idag meddelat att han avgår som högskole- och forskningsminister. Det är ett beslut som jag beklagar men samtidigt har förståelse för. Lars har varit befunnit sig i den politiska hetluften i decennier. Jag unnar honom nu att göra något helt annat.

Jag är övertygad om att Lars eftermäle som framträdande svensk politiker blir mycket gott. Som partiledare förnyade han Folkpartiet och bidrog till att Allians för Sverige bildades. I egenskap av högskole- och forskningsminister har han lyckats driva igenom ett historiskt resurslyft när det gäller svensk forskning. Igår, dagen innan han deklarerade att han skulle lämna regeringen, fattade riksdagen beslut om att avskaffa kårobligatoriet.

Jag kommer att sakna Lars i politiken. Som politiker har han haft en otrolig bredd; han har alltid varit mycket påläst och har ofta haft ett starkt grepp också om detaljer. Det senare fick jag uppleva inte minst under min tid som tjänsteman på riksdagskansliet för ett antal år sedan; Lars kunde vara mycket noggrann med enstaka formuleringar i exempelvis artikelutkast – ett uttryck för strävan efter hög kvalitet som i grunden är ytterst hedersam.

Men främst av allt har Lars varit lojal och uthållig. I vått och torrt stod han upp för de liberala idéerna. Efter en motgång bet han ihop och kom igen som en starkare ledare än tidigare. Lars Leijonborgs politiska gärning imponerar – och inspirerar.


(Medier: DN 1, DN 2, SvD 1, SvD 2, Aftonbladet, Expressen)

Läs andra inlägg.

No comments:

Post a Comment